Jeden den skialpinisty

Oddílový skialpinismus  27.1.2018

Ztuhlými prsty nalepujeme na lyže pásy a pomalu vyrážíme ještě ztichlou zasněženou přírodou.

Není slyšet ani pípnutí zmrzlého ptáčka. Naše špičky lyží si nekompromisně razí cestu čerstvě napadaným prašanem. Ozývá se jen pravidelný klapot skialpinistického vázání. Ještě je mlha, ale předpověď slibuje zlepšení.

sdr
Naše špičky lyží si nekompromisně razí cestu čerstvě napadaným prašanem.

Někde vysoko nad námi tušíme sluníčko. Nebo si to aspoň toužebně přejeme. Chatu Jelenku necháváme hluboko pod sebou. Pásy našich lyží jen stěží překonávají velký sklon svahu Svorové hory. Naše paže se čím dál větší silou opírají o zasněžený terén, ale lyže se přesto prosmekávají.

dav
Naše paže se čím dál větší silou opírají o zasněžený terén.

Konečně jsme na Obřím hřebeni. Tady se ale rozpoutalo hotové peklo. Z boku fouká studený severák. Řítí se na nás takovou silou, že stěží udržíme přímou stopu. Za chvíli máme ruce zmrzlé na kost. Hlavně ty na návětrné straně. Probojováváme se úzkou pěšinkou, lemovanou zakrslou klečí.

Probojováváme se úzkou pěšinkou, lemovanou zakrslou klečí.

Stezka se pozvolně zvedá a konečně stoupáme úbočím Sněžky. Nad námi se trhá mlha a vidíme první záblesky slunce. Ruce s hůlkami už dávno táhneme za sebou. Vypadají jak odumřelá chapadla chobotnice. Neustále zastavujeme, odvracíme tvář od větru a snažíme se nadechnout. Vítr má takovou sílu, že nám odtrhává kyslík od pusy.

dav
Ruce s hůlkami už dávno táhneme za sebou.

Konečně jsme na vrcholu Sněžky. Přískoky mezi jednotlivými poryvy větru, se dostáváme k řetězům na polské straně Sněžky. Tady je nám už dobře. S lyžemi na zádech scházíme k Slezské boudě. Jako zázrakem se vítr utišil a temné mraky opouští krkonošské teritorium. Konečně je čas na to, abychom sundali batohy a otevřeli termosky s vařícím čajem. V hrdle a žaludku se nám rozlévá příjemné teplo. Ruce už taky pomalu rozmrzají. Odpolední slunce se opírá do rozlehlých plání kolem Luční boudy.

Příroda je tu překrásná.

Odráží se ve sněhu a nás oslepuje tisíce malých jiskřiček. Příroda je tu překrásná. Máme pocit, že jsme se mávnutím kouzelného proutku přenesli do severských tunder. Luční horu už máme na dosah. Zvedá se  večerní vítr a ve vlnách před sebou žene pásy zmrzlých krystalek.

DSC06555_cbZvedá se večerní vítr a ve vlnách před sebou žene pásy zmrzlých krystalek.

Zrychlujeme krok. Slunce se pomalu schovává za obzor a svými oranžovými jazyky olizuje vrcholky Kozích hřbetů. Jsme nad úbočím Modrého dolu a zima se nám znova dostává pod kůži. Naposledy sundáváme pásy. Ty nadobro mizí v útrobách batohu. Dnes už je nebudeme potřebovat. Čeká nás vytoužený sjezd Modrým dolem do Pece pod Sněžkou.

dav

Zkracujeme si hůlky, zapínáme přaskáče a už rýsujeme první oblouky v čerstvě napadaném sněhu. Za námi zůstávají výrazné vlnovky. Vypadá to, jako když se z hřebenů hor do údolí plazí obrovití hadi a ve sněhu zanechávají svoji nezaměnitelnou stopu. Končíme s „kocháním“, musíme rychle pokračovat.

IMG_5080Za námi zůstávají výrazné vlnovky.

Smráká se. V lese nad chatou Milíře nasazujeme na hlavy čelovky. V prudkém sjezdu ji míjíme po pravé ruce. Z komína stoupá úzký proužek dýmu a do tmy září malá, žlutě osvětlená okénka. Připomínají nám světla perníkové chaloupky, ztracené někde hluboko v lesích. Ve sjezdu zpomalujeme, blížíme se k Peci. Už za malou chvíli vypínáme boty z lyží, jsme opět v „civilizaci“.

Prožili jsme jeden typický den na skialpech na našich “malých” horách.

Tak takový je skialpinismus, skitouring, nebo česky  – šlapání na pásech.

Vždy se těšíme na každou túru, ať už je krásně, nebo běsní živly. Těšíme se na vytopené horské chaty na černé pivo a horkou polívku. Na překrásné pohledy z hřebenů hor, ale i na to zvláštní ticho v husté mlze. Na místa, kde se obyčejný lyžař trápí na svých úzkých lyžích. A v neposlední řadě i na bezvadnou partu kamarádů, které tento krásný sport baví!

dav
Těšíme se na vytopené horské chaty na černé pivo a horkou polívku.

A co ty? Nechceš to s námi někdy zkusit? Rádi tě zasvětíme do tajů chůze na chlupatých skluznicích! Lyže si pro začátek můžeš půjčit a uvidíš, jestli tě to chytne:) Zima je teprve před námi!

K napsání  tohoto článku mě inspirovala jedna osoba z našeho oddílu, která nezakrývá, že skialpinismus přímo zbožňuje! 🙂

Foto : Remi

Fotky v článku jsou z letošních akcí a archivu autora.